Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu Zgłoszenia zewnętrzne -

Zgłoszenia zewnętrzne

Zgłoszenia zewnętrzne

 

Informacje dla sygnalistów

Biuletyn Informacji Publicznej Okręgowego Urzędu Miar we Wrocławiu

 

Wykonując obowiązek wynikający z art. 48 ust 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r.
o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928) informujemy:

 

  1. Zgłoszenia zewnętrzne mogą być dokonywane pisemnie, w formie:
  • papierowej na adres:

Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu

ul. Młodych Techników 61/63

53-647 Wrocław

z dopiskiem na kopercie, „do rąk własnych koordynatora ds. zgłoszeń”

  • elektronicznej na dedykowany adres e-mailowy:

sygnalista.oum.wroclaw@poczta.gum.gov.pl

 

  1. Zgłoszenia zewnętrznego można dokonać za pomocą specjalnie do tego celu opracowanego formularza, który znajduje się na stronie internetowej urzędu: https://bip.wroclaw.gum.gov.pl.
  1. Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i stanowi informację o naruszeniu prawa. Zakres ochrony został określony w ustawie.
  1. W przypadku dokonania zgłoszenia zewnętrznego do tutejszego organu:

Organ bada, czy zgłoszenie:

  • należy do zakresu działań tutejszego organu, jeżeli nie, zgłoszenie jest przekazywane do organu właściwego, o czym sygnalista zostaje poinformowany; chyba że zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu praw, wówczas organ odstępuje od przekazania zgłoszenia zewnętrznego do innego organu; koordynator ds. zgłoszeń informuje o tym sygnalistę;
  • jeżeli w wyniku weryfikacji organ orzeknie, że zgłoszenie zewnętrzne dotyczy naruszeń prawa i należy do kompetencji tutejszego organu, organ podejmuje działania następcze, w tym ma możliwość przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego. W trakcie tego postępowania organ może się zwrócić do sygnalisty na piśmie o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje dotyczące zgłoszenia. Sygnalista winien udzielić informacji w terminie 7 dni, licząc od daty otrzymania pisma. Jeżeli sygnalista sprzeciwia się przesłaniu żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji lub ich przesłanie może zagrozić ochronie poufności jego tożsamości organ publiczny odstępuje od żądania wyjaśnień lub dodatkowych informacji;
  • organ po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego ocenia zasadność zgłoszenia. W przypadku, gdy postępowanie potwierdzi naruszenia prawa wskazane w zgłoszeniu organ wydaje rekomendacje o stosowanych działaniach naprawczych.

Szczegółowe zasady postępowania ze zgłoszeniami zewnętrznymi określa Procedura przyjmowania zewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych, obowiązująca w Okręgowym Urzędzie Miar we Wrocławiu.

  1. Tutejszy organ przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego,
    a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem terminu 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego (wzór informacji zwrotnej stanowi załącznik nr 7 do procedury).

W informacji organ:  

  • stwierdza wystąpienie lub stwierdza brak wystąpienia naruszenia prawa;
  • informuje o środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji
    na stwierdzone naruszenie prawa;
  • ponadto informacja zawiera uzasadnienie rozstrzygnięcia.
  1. Dane pozwalające na ustalenie tożsamości sygnalisty są udostępniane tylko osobom upoważnionym, chyba  że sygnalista wyrazi pisemną zgodę na udostępnienie ich także innym osobom.
  2. W przypadku wyrażenia zgody przez sygnalistę, administrator będzie informował osoby wskazane w zgłoszeniu o podaniu ich danych przez sygnalistę (w ramach  realizacji  obowiązku informacyjnego z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady  (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych 
    w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.) - dalej RODO. lub w ramach realizacji przez te osoby prawa dostępu do danych osobowych).
  3. Zgoda sygnalisty nie jest wymagana w sytuacji, gdy ujawnienie jest koniecznym
    i proporcjonalnym  obowiązkiem  wynikającym z przepisów prawa w związku
    z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym
    w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie. Przed takim ujawnieniem danych osobowych sygnalisty, właściwy tutejszy organ publiczny powiadamia o tym  sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.
  4. Administrator przetwarza Pani/Pana dane osobowe zawarte w zgłoszeniu zewnętrznym na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w związku z właściwymi przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r., poz. 928 z późniejszymi zmianami) w celu obsługi zgłoszenia i realizacji obowiązków prawnych ciążących na Administratorze. Administrator zbiera tylko dane niezbędne. Dane niemające znaczenia dla zgłoszenia, nie są zbierane. Dane przypadkowo zebrane są niezwłocznie usuwane, nie później niż do upływu 14 dni od momentu ustalenia, że nie są niezbędne.
  5. Administrator  realizuje  prawo  dostępu do danych osobowych osób  wskazanych
    w zgłoszeniu lub osób, których dotyczy zgłoszenie,  z wyłączeniem informacji  o źródle danych osobowych, chyba że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.
  6. Dane osobowe przechowywane będą przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zostaną zakończone działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
  7. Ponadto odbiorcami danych osobowych mogą być inne podmioty współdziałające
    z Administratorem przy realizacji celów przetwarzania określonych w p. 3. i 4, (jeśli
    w zgłoszeniu zostanie podany adres do korespondencji):
  • tradycyjnej – odbiorcami będą podmioty uprawnione do obsługi doręczeń takie jak Poczta Polska;
  • elektronicznej – odbiorcą będzie home.pl S.A.; dane adresowe: ul. Zbożowa 4,
    70-653 Szczecin; serwisujący i utrzymujący system poczty elektronicznej.

Podmioty, którym mogą zostać udostępnione dane osobowe, zobowiązują się do zachowania poufności oraz wdrożenia odpowiednich środków technicznych
i organizacyjnych, gwarantujących ochronę powierzonych danych osobowych. Dane osobowe nie będą ujawniane osobom nieupoważnionym.

  1. Przysługuje Pani/Panu, w zakresie wynikającym z RODO, prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania. Dane osobowe, które nie będą mieć znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia zostaną usunięte w terminie 14 dni od chwili ustalenia, iż są zbędne. Zawsze może Pani/Pan wycofać zgodę na ujawnienie Pani/Pana tożsamości, a na czas rozpatrywania żądania poprosić o ograniczenie przetwarzania danych.
  2. Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w razie przetwarzania danych osobowych z naruszeniem przepisów RODO, Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1000 ze zm.) oraz wszelkich innych regulacji krajowych służących stosowaniu RODO.
  3. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane przez Administratora na zasadach zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.
  4. Administrator nie będzie przekazywać Pani/Pana danych osobowych do państw trzecich (poza Unię Europejską lub Europejski Obszar Gospodarczy) lub do organizacji międzynarodowych.
  5. Możliwe do podjęcia działania następcze, które może podjąć tutejszy organ obejmują:     
  • przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, umożliwiającego sporządzenie informacji zwrotnej, jeżeli ocena informacji zawartych w zgłoszeniu nie wymaga przeprowadzenia kontroli lub postępowania nadzorczego;
  • uwzględnienia informacji o naruszeniu prawa w planowaniu działalności w tym działalności kontrolnej;
  • podjęcie działania w celu odzyskania środków finansowych;
  • podjęcie działania dyscyplinujące w stosunku do osoby, która dokonała naruszenia prawa.
  1. Organ może nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w zgłoszeniu zewnętrznym dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia przez tego samego lub innego sygnalistę nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem zewnętrznym. Organ informuje sygnalistę o niepodjęciu działań następczych, podając uzasadnienie,
    a w razie kolejnego zgłoszenia - pozostawia je bez rozpoznania i nie informuje o tym sygnalisty.
  2. Ustawa o ochronie sygnalistów, w rozdziale 2 wprowadza środki ochrony prawnej sygnalisty. Ochrona sygnalisty polega na zakazie podejmowania działań odwetowych,
    a w przypadku zaistnienia takich działań na prawie dochodzenia przez sygnalistę odszkodowania lub zadośćuczynienia.
  3. Zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1534). osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy o ochronie sygnalistów przysługuje nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie. Nieodpłatnej pomocy prawnej udziela adwokat lub radca prawny, który zawarł z powiatem umowę w sprawie udzielania tej pomocy. Więcej informacji dostępnych pod linkiem https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc/npp.
  4. Na żądanie sygnalisty organ, w przypadku gdy jest właściwy do podjęcia działań następczych, wyda w terminie miesiąca od jego otrzymania, zaświadczenie potwierdzające, że sygnalista podlega ochronie przed działaniami odwetowymi przewidzianymi w ustawie. Zaświadczenie takie może być wydane wyłącznie osobie fizycznej, która jest sygnalistą w rozumieniu art. 4 ustawy.
  5. Zgodnie z art. 16 ustawy dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 ustawy, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
  6. W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności,
    o której mowa w ust. 22 powyżej, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
  7. Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu zachęca do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych podmiotu prawnego, w którym sygnalista pozostaje w kontekście związanym z praca, w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a sygnalista  uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.
  8. Z Rzecznikiem Praw Obywatelskich można skontaktować się w następujący sposób:
    • Adres: Al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa
    • Tel. centrali: (22) 55 17 700, tel. na infolinię: 800 676 676 lub (22) 551 77 91
    • Fax: (22) 827 64 53
    • Adres e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl

Metadane

Data publikacji : 23.12.2024
Data modyfikacji : 27.01.2025
Podmiot udostępniający informację:
Okręgowy Urząd Miar we Wrocławiu
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Osoba udostępniająca informację:
Tomasz Pałczyński RAG OUM Wrocław
Osoba modyfikująca informację:
Tomasz Pałczyński
do góry